Wednesday, March 7, 2012

Sistem Baru Nilai Calon STPM

SELAYANG: Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) akan melaksanakan sistem pentaksiran baru Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) bagi menggantikan sistem peperiksaan sedia ada bermula sesi pengambilan 2012/2013.

Pengerusinya, Prof Datuk Dr Mohd Noh Dalimin berkata, buat pertama kalinya, dua kaedah pentaksiran yang diperkenalkan itu akan dijalankan iaitu Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan wajaran 20 peratus hingga 40 peratus dan peperiksaan akhir berpusat dengan wajaran 60 peratus hingga 80 peratus.

Katanya, PBS yang diperkenalkan itu akan diguna pakai untuk semua mata pelajaran tingkatan enam terdiri daripada tiga bentuk kerja kursus iaitu kerja projek atau tugasan, kerja amali dan kajian luar mengikut keperluan mata pelajaran.

Menurutnya, penilaian kerja kursus ini akan dilakukan guru mata pelajaran di sekolah manakala penyelarasan akan dijalankan MPM dan pelaksanaan itu adalah selari dengan hasrat Kementerian Pelajaran.

“Dalam pentaksiran ini, tempoh pengajian dan peruntukan waktu adalah sama. Begitu juga dari segi penawaran bilangan mata pelajaran yang tidak berubah iaitu masih 23 mata pelajaran dan sistem penggredan yang sama.

“Satu kelebihan sistem ini ialah pelajar diberi peluang untuk memperbaiki keputusan penggal satu dan dua dengan menduduki semula peperiksaan pada hujung penggal tiga, manakala pelajar yang mencapai keputusan tidak baik pada penggal tiga boleh menduduki semula peperiksaan pada akhir penggal tiga.

“Beban pelajar untuk mempelajari kandungan kurikulum adalah kurang dan ini akan membolehkan mereka lebih fokus menghadapi pembelajaran,” katanya ketika mengumumkan keputusan peperiksaan STPM 2011 di sini, semalam.

Petikan: myMetro Online

No comments:

Post a Comment