Aktiviti dalam, luar bilik darjah mampu wujud integrasi kaum di kalangan murid: TPM
KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta sekolah dan guru lebih kreatif serta menggunakan kebijaksanaan mereka menyusun aktiviti dalam dan luar bilik darjah bagi memastikan pembabitan murid pelbagai kaum, selaras usaha memupuk perpaduan di peringkat awal.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, perpaduan di kalangan murid sudah terjalin secara tidak langsung melalui aktiviti berkenaan tanpa disedari dan menjadi tanggungjawab sekolah dan guru untuk terus memupuk serta menjaganya sebaik mungkin.
“Saya percaya murid pelbagai kaum dan latar belakang tidak menghadapi masalah untuk belajar bersama-sama dalam satu bilik darjah, menyertai acara sukan dan kokurikulum serta menyokong pasukan rumah sukan masing-masing tanpa mengira perbezaan warna kulit.
“Pembabitan murid pelbagai kaum dalam aktiviti itu memberi ruang kepada mereka berinteraksi secara langsung dan seterusnya mewujudkan persefahaman. Inilah yang perlu terus dipupuk dan dijaga sebaik mungkin kerana murid bakal pemimpin negara,” katanya dalam perutusan Hari Kemerdekaan ke-53, semalam.
Muhyiddin amat berharap generasi harapan negara itu dapat meneruskan kelangsungan hidup bersatu padu pada masa depan demi menjaga warisan kemerdekaan, selain menguasai ilmu dan kemahiran pelbagai bidang.
“Saya juga meminta murid menghayati dan memahami erti kemerdekaan dengan keinsafan kerana hanya dengan cara itu saja, baru mampu menggalas tanggungjawab menjadikan kemerdekaan ini milik kita selama-lamanya. Jika tidak berhati-hati dan asyik bertelagah sesama sendiri, keharmonian dan kebebasan yang kita nikmati tidak akan bertahan lama,” katanya.
Muhyiddin juga berkata, Kementerian Pelajaran terus komited untuk menumpukan kepada empat sub Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) sebagai penjana transformasi pendidikan merangkumi usaha meluaskan dan memantapkan pendidikan prasekolah, meningkatkan kadar literasi dan numerasi, mewujudkan sekolah berprestasi tinggi serta mengiktiraf pengetua dan guru besar yang menunjukkan prestasi cemerlang.
Justeru, guru harus sentiasa bersedia menjadi penggerak transformasi dengan berusaha menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran, merapatkan jurang pencapaian murid tanpa mengira latar belakang kaum dan sosio ekonomi serta membantu meningkatkan prestasi sekolah dalam semua bidang.
“Guru juga perlu ikhlas dalam mendidik dengan bertunjangkan matlamat pembinaan negara bangsa, serta
menjunjung aspirasi perpaduan selaras dengan semangat dan cita-cita 1Malaysia,” katanya.
Petikan: Berita Harian Online 1 September 2010 (Zanariah Abd Mutalib)
No comments:
Post a Comment