Thursday, January 19, 2012

BNM Diramal Turunkan OPR

KUALA LUMPUR 19 Jan. - Bank Negara Malaysia (BNM) dijangka menurunkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 50 mata asas menjelang suku kedua tahun ini, kata Bank of America Merrill Lynch (Merrill Lynch).

Ekonomis Penyelidikan Globalnya, Chua Hak Bin berkata, langkah tersebut bertujuan merangsang ekonomi semasa negara.

''Bank-bank pusat ASEAN dan kerajaan mempunyai ruang untuk memberi maklum balas agresif melalui polisi monetari dan fiskal sekiranya krisis semakin teruk.

"Mengurangkan tekanan inflasi dan nominalisasi polisi monetari sejak dua tahun lalu memberikan ruang kepada bank-bank pusat di rantau ini untuk mengurangkan atau menurunkan OPR,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada taklimat media mengenai tinjauan ekonomi 2012 di sini hari ini.

Tambah Hak Bin, untuk tahun ini Merrill Lynch menjangkakan pertumbuhan ekonomi Malaysia adalah sekitar 3.6 peratus walaupun berhadapan dengan ketidaktentuan pasaran seperti di Amerika Syarikat (AS), zon Eropah serta keadaan politik semasa.

''Ia (angka itu) masih menunjukkan pertumbuhan sihat pada tahun ini,'' jelasnya.

Sementara itu, katanya, hutang isi rumah negara bakal mengalami peningkatan pada tahun ini walaupun pelbagai langkah telah diambil oleh BNM.

''Hutang isi rumah Malaysia merupakan antara yang terbesar di rantau ini dan akan terus meningkat.

''Langkah membendung peningkatan tersebut yang dilakukan BNM terutama dalam kad kredit hanya memberi kesan sedikit kepada keadaan keseluruhan isu tersebut,'' tambahnya.

Dipetik daripada: Utusan Malaysia Online 20 Januari 2012

No comments:

Post a Comment