Tuesday, January 17, 2012

Rahsia Belajar Dinihari Akhbar

“MUNGKIN orang lain pelik melihat cara saya belajar, namun itulah rahsia kejayaan saya,” kata penerima Anugerah Mohd Shukri Yajid Outstanding Award, Mohamad Akhbar Ali, 22, mengenai rahsia kecemerlangannya.

Graduan Bachelor in Medical Sciences ini gemar belajar pada waktu dinihari kerana mudah faham manakala suasana tenang dan sunyi membantunya lebih fokus.

Bercita-cita menjadi doktor perubatan, anak sulung daripada dua beradik ini me-ngakui dia kurang menikmati keseronokan hidup remaja kerana lebih menumpukan perhatian dalam pengajian.

“Kaedah ini sudah lama saya praktikkan dan ia banyak membantu dalam pengajian. Memang ada rakan bertanya dan pelik melihat cara itu namun, selagi selesa, saya akan mempraktikkan walaupun terpaksa melupakan seketika keseronokan dunia remaja.

“Bagaimanapun saya tidaklah terlalu taksub hingga melupakan rakan lain, cuma perlu pandai menyesuaikan masa dan keadaan apatah lagi bidang pengajian diikuti bukan mudah dan memerlukan lebih usaha.

“Saya berharap, apa yang dilakukan ini mampu memberi kejayaan pada pengakhiran pengajian sekali gus merealisasikan cita-cita bergelar doktor,” katanya yang kini menyambung pengajian dalam bidang perubatan di MSU.

“Pengalaman belajar di MSU sukar dilupakan dan memberi banyak pedoman. Bagi mereka yang ingin menggapai cita-cita, inilah destinasi pilihan paling tepat,” katanya.

Petikan: myMetro

No comments:

Post a Comment